Нова гранка на генеалошкото стебло на Европејците

Генетското потекло на Европејците би можело да биде посложено отколку што досега сметаа научниците, имено денешните Европејци се потомци на барем три големи гранки предци, според студијата којашто ја објави специјализираното списание Nature.

Пред околу 7.500 години првите земјоделци од Блискиот исток дошле во контакт со ловците-собирачи на плодови во Европа кои таму веќе живееле веќе со десетици илјади години. Генетските и археолошките истражувања спроведувани последните десет години покажаа дека речиси сите денешни Европејци настанале со мешање на тие две групи. Меѓутоа, меѓународен тим експерти предводен од Дејвид Рејч, од американскиот универзитет Харвард, и од Јоханес Краусе од германскиот универзитет во Туебинген, ја утврдиле „недвосмислено“ и третата гранка, на Северните Евроазијци кои дошле од областите кои опфаќаат голем дел од денешна Русија, сѐ до северна Азија.„Постојат барем три големи групи, многу различни, кои се важни чинители на предците на речиси секој поединец кој денес има европско потекло. Тоа се ловци-собирачи на плодови од западна Европа, првите земјоделци кои од Блискиот исток го донеле земјоделието во Европа и неодамна идентификуваната група древни Северни Евроазијци кои стасале во Европа набрзо по воведувањето на земјоделието“, вели Рејч за AFP.За да дојдат до ова откритие, научниците секвенцирале ДНК на повеќе од 2.300 луѓе од целиот свет и девет скелети на древни луѓе, осум на ловците-собирачи на плодови кои живееле пред 8.000 години, пред доаѓањето на земјоделието во Европа и еден земјоделец кој живеел пред 7.000 години. Притоа имале пристап до генетските податоци на други древни луѓе од истиот период.Сразмерното влијание на секоја од тие три групи предци е различен во поедини народи. Најголем удел ловците-собирачи на плодови имаат меѓу Европејците на северот, особено кај Литванците, речиси 50 отсто. Меѓу Европејците кои живеат на југ преовладува генетското влијание на земјоделците. Меѓутоа, ДНК-та на Северните Евроазијци не е пронајден ниту меѓу автохтоните ловци-собирачи на плодови, ниту меѓу земјоделците кои дошле подоцна.„Тоа значи дека големите преселби се одиграле во Европа подоцна отколку што досега се мислеше“, истакнува Рејч. Додава и дека другите групи предци придонеле за генетскиот профил на денешните Европејци.„Само што почнуваме да ја откриваме сложената генетска поврзаност на нашите предци. Само дополнителните генетски информации ќе ни помогнат да ја расветлиме нашата предисторија“, коментира Краусе./крај/мф/сн

Извор: AFP

Шпански колбас прикажан како нова ѕвезда снимена со телескопот Џејмс Веб

Француски научник упати јавно извинување откако твитна фотографија од парче колбас чоризо, тврдејќи дека се работи за далечна ѕвезда снимена од вселенскиот телескоп Џејмс Веб.

Етјен Клајн, прославениот физичар и директор на француската Комисија за алтернативна и атомска енергија, сподели фотографија од зачинетиот шпански колбас на Твитер, истакнувајќи ја количината на детали што ги нуди фотографијата.

“Фотографијата на Проксима Кентаури, најблиската ѕвезда до Сонцето, која се наоѓа на 4,2 светлосни години од нас. Фотографијата е направена од вселенскиот телескоп Џејмс Веб. Ова ниво на детали… Секој ден се открива нов свет”, физичарот им порача на своите следбеници на Твитер.

Илјадници корисници го споделија овој твит и ја коментираа објавата, земајќи го за збор истакнатиот научник. Подоцна тој призна дека фотографијата всушност била крупен кадар на парче колбас chorizo ​​на црна позадина.

„ Па, кога е час за коктел, когнитивната пристрасност има многу за уживање… Бидете свесни за тоа. Според модерната космологија, ниту еден предмет поврзан со шпанскиот деликатес не постои никаде на друго место освен на Земјата“, напиша Клајн.

Откако се соочи со реакции од заедницата на Твитер, тој мораше да објасни дека тоа е шега.

„ Да научиме да бидеме внимателни со аргументите кои доаѓаат од позиција на моќ, како и со спонтаната елоквентност на одредени слики“, рече Клајн. На почетокот на август уште еднаш и се извини на јавноста, изјавувајќи дека намерата му била да го привлече вниманието на сликите кои како да „зборуваат сами“, а вистината е дека всушност е далеку од тоа!

Телескопот Џејмс Веб е најмоќниот телескоп кој некогаш бил испратен во вселената. Официјално започна со работа на 12 јули, а на нашата планета испраќа слики со огромна резолуција од SSD.

Откриена џиновска озонска дупка – седум пати поголема од онаа на Антарктикот

Над тропските региони е откриена озонска дупка седум пати поголема од озонската дупка на Антарктикот.

Но, според канадскиот истражувач Чинг-Бин Лу, таа постои од 1980-тите. Професорот Чинг-Бин Лу од Универзитетот во Ватерло во Онтарио ја откри оваа озонска дупка која опстојува во сите годишни времиња во долната стратосфера над тропските предели (на 30 степени северна – 30 степени јужна географска ширина).

Длабочината на оваа тропска озонска дупка е споредлива со длабочината на добро познатата озонска дупка што се појавува на пролет над Антарктикот, додека нејзината површина е околу седум пати поголема.

Во средината на седумдесеттите, атмосферските истражувања покажаа дека озонската обвивка, која го апсорбира најголемиот дел од сончевото ултравиолетово зрачење, може да биде оштетена од индустриски хемикалии, пред сè хлорофлуоројаглероди (CFC), се вели во статија на порталот „Дискавери“.

Откривањето на озонската дупка на Антарктикот во 1985 година ја потврди штетата на озонската обвивка предизвикана од CFC. Иако забраните за такви хемикалии помогнаа да се забави осиромашувањето на озонската обвивка, новите докази сугерираат дека штетите опстојуваат.

„Тропските предели сочинуваат половина од површината на планетата и се дом на речиси половина од светската популација. Постоењето на тропска озонска дупка може да предизвика голема глобална нерамнотежа бидејќи осиромашувањето на озонот може да доведе до зголемување на УВ зрачењето на ниво на земја, што го зголемува ризикот од рак на кожата и катаракта, ги намалува земјоделските приноси и негативно влијае на чувствителните водни организми и екосистеми“, предупредува професорот Лу, истражувач на Катедрата за физика и астрономија, Катедрата за биологија и хемија на Универзитетот во Ватерло.

Откривањето на оваа озонска дупка, која опстојува во текот на целата година над тропските предели, беше изненадување за научната заедница, бидејќи врз основа на постоечките конвенционални фотохемиски модели, никој не го ни погоди нејзиното постоење.

Губењето на озонот води до стратосферско ладење, така што постоењето на тропска озонска дупка во текот на целата година и сезонски поларни озонски дупки е еквивалентно на формирање на три „температурни дупки“ во долната стратосфера на Земјата.

Астрономите открија необично голема и светла црна дупка

Астрономите ја открија најбрзо растечката црна дупка со маса еквивалентна на масата на три милијарди сонца, која троши еквивалент на една Земја секоја секунда и сјае 7.000 пати посилно од нашата галаксија, објави Австралискиот национален универзитет (АНУ).

„Астрономите ловат вакви објекти повеќе од 50 години. Тие пронајдоа илјадници бледи, но овој зачудувачки светол објект се провлекол незабележано“, рече главниот истражувач на АНУ, Кристофер Онкен, нарекувајќи го „многу голема, неочекувана игла во стог сено“.

„Сега сакаме да знаеме зошто оваа црна дупка е поинаква – дали се случило нешто катастрофално? Можеби две големи галаксии се урнале една во друга, насочувајќи многу материјал во црната дупка за да ја нахранат“, рече Онкен.

Коавторот Кристијан Волф ја нарече рекордната црна дупка „извонредна“.

Вучиќ: Зад нас е тежок ден, се надевам дека по некое чудо ќе дојдеме до компромисно решение