Вулканот Света Елена во Вашингтон и натаму мистерија за научниците

Вулканот во Света Елена во американската сојузна држава Вашингтон во 1980 година беше виновник за најголемата ерупција во историјата на САД.

Ерупцијата била толку силна, што го разнела целиот северен дел од планината, со што бил предизвикан најголемиот одрон на земјата забележан кога и да е. Столбот од чад и пепел се кренал дури 24 километри во воздухот, а лавата од вулканот го стопила целиот снег и мраз од планините и предизвикала калливи одрони.

За време на оваа ерупција загинале 57 луѓе, биле уништени 24 куќи, 47 мостови и речиси 300 километри пат, а вкупната штета изнесувала околу милијарда долари.

Света Елена не е познат само по големата ерупција, туку и по уникатната внатрешност за која научниците потврдиле дека е збунувачки студена за активен вулкан.

Тимот научници кои се предводени од Стив Хансен од Универзитетот Ново Мексико, успеале да соберат доволни податоци за да состават сеизмички приказ со висока резолуција од внатрешноста на планината, а која покажува длабоки кристални структури кои биле предизвикани од 23 помали експлозии. Она што на снимките не успеале да го пронајдат е изворот на топлина, туку пронашле мека карпа типична за ткн „калливи вулкани“.

Според истражувачите, сé уште не е откриена мистеријата на овој вулкан, од каде доаѓа топлината на овој вулкан, со сепак според нивна претпоставка, изворот може да биде соседниот вулкан Маунт Адамас кој последен пат еруптирал во 950 година. Но, сепак, останува нејасно како се случува тоа, односно на кој начин еден вулкан „ја краде“ магмата на другиот.

Астрономите открија необично голема и светла црна дупка

Астрономите ја открија најбрзо растечката црна дупка со маса еквивалентна на масата на три милијарди сонца, која троши еквивалент на една Земја секоја секунда и сјае 7.000 пати посилно од нашата галаксија, објави Австралискиот национален универзитет (АНУ).

„Астрономите ловат вакви објекти повеќе од 50 години. Тие пронајдоа илјадници бледи, но овој зачудувачки светол објект се провлекол незабележано“, рече главниот истражувач на АНУ, Кристофер Онкен, нарекувајќи го „многу голема, неочекувана игла во стог сено“.

„Сега сакаме да знаеме зошто оваа црна дупка е поинаква – дали се случило нешто катастрофално? Можеби две големи галаксии се урнале една во друга, насочувајќи многу материјал во црната дупка за да ја нахранат“, рече Онкен.

Коавторот Кристијан Волф ја нарече рекордната црна дупка „извонредна“.

(Видео) Кинеските астронаути се вратија на Земјата по историската вселенска мисија

Тројца кинески астронаути слетаа на Земјата рано утрово по 183 дена поминати во вселената, што е најдолг престој на кинеска екипа досега, објави државната телевизија.

Капсулата во која се наоѓаа астронаутот Ванг Јапинг и двајцата нејзини колеги, Џаи Жиганг и Је Гуангфу, слета утрово во пустината Гоби во северозападна Кина. Спуштањето беше емитувано во живо на кинеската државна телевизија.

Враќањето траеше повеќе од девет часа

Враќањето од вселенската станица, која орбитира на околу 400 километри над Земјата, траеше нешто повеќе од девет часа.

Екипажот на „Магичниот брод“ Shenzhou 13 помина шест месеци во вселената, подолго од другите кинески астронаути и речиси двојно повеќе од кинескиот рекорд минатата година.

Тричлениот екипаж замина во мисијата на 16 октомври. За време на летот, тројцата астронаути, наречени тајкунаути во Кина, двапати излегоа на вселенска прошетка и спроведоа серија научни експерименти.

Тие, исто така, ја подготвија вселенската станица Тиангонг (Рајска палата) за идни проширувања.

Ванг Јапинг не само што беше првата жена што остана на главниот модул на кинеската вселенска станица Тианхе (Ѕвездена хармонија), туку и првата што изведе вселенска прошетка.

Луѓето може да живеат најмалку 130 години, покажува нова студија

Луѓето најверојатно можат да живеат до 130-годишна возраст, а можеби и значително повеќе, но веројатноста за таква длабока старост засега е многу мала, покажуваат нови научни истражувања.

Горната граница на човечкиот живот е предмет на бројни истражувања и дискусии.

Една студија, заснована на медицински податоци од повеќе од 500.000 доброволци, објавена во јуни годинава во списанието „Nature Communications“, покажа дека горната граница на човечката возраст може да биде некаде помеѓу 120 и 150 години.

Но, некои научници веруваат дека не постои теоретска граница за времетраењето на човечкиот живот.

Нова студија, објавена во списанието „Royal Society Open Science“, анализирала податоци од „суперстогодишници“ односно луѓе постари од 110 години и податоци од „полу-суперстогодишници“, кои доживеале 105 години.

Ризикот од смрт обично се зголемува со возраста. Сепак, авторите на новата студија откриле дека престанува да расте по одредена возраст и запира со веројатност дека едно лице ќе умре наредната година, за што шансите се 50 наспроти 50.

„Човек со 110 години може да замисли дека веројатноста да живее уште една година е слична како кога фрла паричка“, изјавил за АФП, Ентони Дејвисон, професор по статистика на Швајцарскиот сојузен технолошки институт во Лозана (ЕПФЛ), кој го водел истражувањето.

„Ако се падне глава, тогаш ќе го дочекате следниот роденден, а ако не, тогаш ќе умрете во одреден момент следната година“, додава тој.

Врз основа на досегашните податоци, се чини дека луѓето можат да доживеат најмалку 130 години, но екстраполацијата од наодите имплицира дека не постои граница за човечкиот животен век, заклучува студијата.

Ваквите заклучоци одговараат на слични статистички анализи направени врз групи податоци за многу постари луѓе.

„Но, оваа студија ги зајакнува тие заклучоци и ги прави попрецизни, бидејќи сега има повеќе податоци“, вели Дејвисон.

Во својата студија, тимот анализирал две групи податоци.

Едната била собрана од базата на International Database on Longevity која содржи податоци за повеќе од 1.100 „суперстогодишници“ од 13 земји.

Втората доаѓа од Италија и содржи податоци за сите лица кои живееле најмалку 105 години во периодот од јануари 2009 до декември 2015 година.

Топ1 минута